Suomi on pitkään ollut maailmalla mallina siitä, miten koulutus luo mahdollisuuden menestyä sekä yksilönä että kansakuntana. Haluan olla huolehtimassa siitä, että näin on tulevaisuudessakin ja sivistyslautakunnan jäsenenä tämä on erityisen lähellä sydäntäni.
Ylöjärveläiskoulujen opettajat ovat huolissaan siitä, että opetusryhmien koot ovat tällä hetkellä liian suuria, eivätkä nykyresurssit riitä erityistä tukea tarvitseville. Tämä asiantuntijoiden esittämä huoli on otettava vakavasti.
Luokkakoolla on iso vaikutus oppimiseen, joten pidetään ne pieninä. Jokainen ymmärtää sen, että mitä suurempi luokkakoko on, sitä vähemmän opettajalla on aikaa keskittyä yhteen oppilaaseen. Pienimmille lapsille paras paikka on lähikoulu ja uusia alueita kaavoitettaessa on huolehdittava siitä, että esiopetuksen jälkeen on mahdollista jatkaa ensimmäiset kaksi vuotta kodin välittömässä läheisyydessä.
Koulutus pidetään hyvällä tasolla, kunhan meillä on motivoituneet ja ammattitaitoiset ihmiset tekemässä työtä lasten kanssa niin varhaiskasvatuksessa kuin koulussakin. Kaikki lähtee resursseista, eikä niiden riittävyydestä tule tinkiä myöskään niiden lasten kohdalla, jotka tarvitsevat enemmän tukea, ohjausta ja turvaa. Erityisopettajille ja koulunkäynninohjaajille on oppilaiden tueksi valtava tarve.
Neuropsykiatriset vaikeudet johtuvat erilaisista tekijöistä, mutta yleensä niiden takana on kehityksellistä, aivojen rakenteellista ja/tai toiminnallista poikkeavuutta. Joissakin oireiden taustalla on toki perhetilanne tai vaikkapa koettu trauma. Kahta identtistä lasta ei oireiden takaa löydy, vaan haasteet ovat yksilöllisiä ja ne liittyvät usein oppimiseen, käytökseen, motoriikkaan, uneen, aistiyliherkkyyteen, ahdistus- tai pakko-oireisiin sekä mielialanvaihteluihin.
Jokainen meistä ymmärtää, että nämä vaikeudet vaikuttavat ihan jokapäiväiseen elämään: oman toiminnan ohjauksesta, sosiaaliseen vuorovaikutukseen sekä kielelliseen ja ei-kielelliseen viestintään. Eivätkä haasteet koske vain lasta tai nuorta, vaan koko perhettä sekä päivähoitoa ja kouluyhteisöä. Tuen tarve on siis varsin laajaa.
Näkemykseni on, että Ylöjärvellä on tarve myös useammalle pienluokalle, jotta erityisen tuen oppilaat saisivat tarvitsemansa tuen. Haluan olla vaikuttamassa siihen, etteivät lapset ja nuoret näiden nepsy-vaikeuksien vuoksi syrjäydy, vaan ovat osa suomalaista yhteiskuntaa.
Pidetään huolta lapsista ja nuorista!
Päivi Stenman